Οι περιορισμοί στη λειτουργία των φυσικών καταστημάτων, προκειμένου να συγκρατηθεί η διάδοση της πανδημίας COVID 19, προκάλεσε σημαντική αύξηση των διαδικτυακών πωλήσεων, με αποτέλεσμα την αύξηση των καταγγελιών για αθέμιτες εμπορικές πρακτικές. Ειδικότερα το πρόβλημα εντοπίστηκε στις πωλήσεις μέσω των social media. Η ΔΙ.Μ.Ε.Α. έχει εκδώσει από το 2020 σημαντική ειδοποίηση για τις ηλεκτρονικές αγορές μέσω social media.
Συγκεκριμένα, με τη «γιγάντωση» του ηλεκτρονικού εμπορίου διαπιστώθηκαν πωλήσεις απομιμητικών αγαθών- τα αποκαλούμενα μαϊμού προϊόντα- σε πολύ χαμηλές τιμές, όπως επίσης και η αποστολή αγαθών μέσω πολλών εταιρειών μεταφορών και ταχυμεταφορών προκειμένου να δυσχεραίνεται ο εντοπισμός των προμηθευτών. Ακόμη, εντοπίστηκαν συνοδευτικά δελτία Αποστόλων όπου δεν αναγράφονται τα στοιχεία του αποστολέα και κυρίως η ταχυδρομική διεύθυνση ή τα αναγραφόμενα στοιχεία είναι ελλιπή ή και ψευδή.
Επίσης, πολλοί καταναλωτές βρέθηκαν στη δυσάρεστη θέση να «μπλοκαριστεί» η πρόσβασή τους μέσω του λογαριασμού τους στη σελίδα της επιχείρησης στα social media μετά την ολοκλήρωση και παραλαβή της παραγγελίας. Σε άλλες περιπτώσεις καταργήθηκε η δυνατότητα επικοινωνίας του καταναλωτή με τις προβαλλόμενες στη σελίδα τηλεφωνικές γραμμές όπως και μέσα από τις φόρμες επικοινωνίας, που αφορούν συνήθως κινητά τηλέφωνα. Τέλος έχει παρατηρηθεί και η παραλαβή αγαθών χωρίς παραστατικά διακίνησης και εμπορίας.
Προκειμένου ο καταναλωτής να προστατευθεί από απάτες όταν πραγματοποιεί αγορές αγαθών μέσω των σελίδων στα social media, η ΔΙ.Μ.Ε.Α. συστήνει πριν από κάθε παραγγελία και πληρωμή να ενημερώνεται για τα κάτωθι:
– Τα πλήρη στοιχεία του προμηθευτή : εταιρική επωνυμία, έδρα, τηλέφωνο επικοινωνίας (όχι μόνο κινητό), url shop online, αν υφίσταται email- ταχυδρομική διεύθυνση, ΑΦΜ και αριθμό ΓΕΜΗ επιχείρησης
– Τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος
– Τη συνολική τιμή του προϊόντος, συμπεριλαμβανομένων των φόρων, εξόδων αποστολής και λοιπά
– Τον τρόπο πληρωμής, αποστολής και τη διαθεσιμότητά του προϊόντος
– Το δικαίωμα αναιτιολόγητης ζημίας, υπαναχώρησης και επιστροφής του προϊόντος εντός 14 ημερών καθώς και την πολιτική επιστροφής της επιχείρησης
Επιπρόσθετα συστήνονται
- Έλεγχος πριν από την πληρωμή ότι ο ιστότοπος παρέχει ασφαλή σύνδεση για τη μετάδοση ευαίσθητων δεδομένων όπως στοιχείων πιστωτικών καρτών, μία κλειδαριά στο browser
- Αγνόηση των προσφορών που εμφανίζονται στην ανεπιθύμητη αλληλογραφία
- Εντοπισμός στο διαδίκτυο τυχόν σχολίων, εμπειριών ή συστάσεων άλλων καταναλωτών που είχαν ήδη συναλλαγή με το κατάστημα, έχοντας υπόψη ότι μπορεί να είναι παραπλανητικές ή κατασκευασμένες
- Λήψη επιβεβαίωσης της παραγγελίας
Τέλος, η Δ.Ι.Μ.Ε.Α. συστήνει τη μη παραλαβή δεμάτων όταν η χρέωση γίνεται με αντικαταβολή χωρίς τα πλήρη στοιχεία αποστολέα στο συνοδευτικό δελτίο αποστολής.